MAX Nooit meer alleen

Altijd
en
overal

Altijd en overal

On demand blijft groeien

Niet het medium of het kanaal, maar het publiek staat centraal. Kijken en luisteren is een actieve beleving geworden. Het nieuwe kijken, mede mogelijk gemaakt door innovatie en nieuwe platformen. 

The PassionNpo.nl: groter en beter
Npo.nl was een primeur toen het als Uitzending Gemist twaalf jaar geleden van start ging. Inmiddels is npo.nl uitgegroeid tot dé plek waar miljoenen Nederlanders televisieprogramma’s (terug)kijken op een zelfgekozen moment en apparaat. Vorig jaar groeide dit on demand-platform van de NPO door naar circa drie miljoen gebruikers per maand. Het gebruik via smartphones en tablets evenaarde in 2015 het gebruik via pc’s en laptops. Programma’s werden steeds vaker direct na uitzending door meer dan 100 duizend mensen tegelijk (terug)gekeken. De oudejaarsconference van Herman Finkers werd in de paar dagen daarna maar liefst 700.000 keer bekeken.

Upgrade apps
Npo.nl en een aantal bijbehorende apps zijn in 2015 verder verbeterd en vernieuwd. Er zijn plannen gemaakt om npo.nl in 2016 door te ontwikkelen naar een nog moderner on demand-platform waar het publiek kan terugkijken én nieuwe content kan ontdekken. Ook liggen er voorstellen voor het harmoniseren van de verschillende sites en apps en het optimaliseren van de interface, de contentstrategie en de onderliggende techniek. We streven ernaar om deze forse upgrade van ons on demand-platform in de loop van 2016 te voltooien.

Meer aanbod, langer beschikbaar
Het on demand-gebruik bij de NPO is sterk gegroeid. Het publiek verwacht daarbij meer aanbod dat voor een langere periode beschikbaar is. De NPO kan niet voor alle programma’s de on demand-rechten voor langere tijd aankopen. In veel gevallen verlopen de rechten al een week na uitzending op televisie. Daarom hebben we vorig jaar NPO Plus aangevraagd in het Concessiebeleidsplan 2016-2020.

Voor NPO Plus vraagt de NPO een vergoeding aan gebruikers zodat zij programma’s, die we vanwege de extra kosten voor de afkoop van rechten niet gratis kunnen aanbieden, alsnog kunnen bekijken. NPO Plus werd in 2015 via NLziet aangeboden. De inzet is om in 2016 NPO Plus ook los van NLziet aan te bieden aan het Nederlandse publiek.

Meer interactie en functionaliteit
Om kijken en luisteren nog meer toe te snijden op de persoonlijke behoefte, is in 2015 een innovatieproject van start gegaan dat anonieme gebruikscijfers realtime analyseert en, na toestemming door de gebruiker, ook de gebruiks- en gebruikersgegevens. Hierdoor kunnen wij kijkers betere programma-aanbevelingen op npo.nl aanbieden. Bovendien kunnen we redacteuren en programmeurs met behulp van dashboards betere inzage geven in het resultaat van de programmering en ontstaan er mogelijkheden om met onze online programmering direct in te spelen op actuele ontwikkelingen.

In 2016 zetten wij een dienst op waarmee de gebruiker naar wens de sites en apps van de NPO onder één ID kan plaatsen. Dat maakt meer interactie met de gebruiker mogelijk, die op zijn beurt ook kan profiteren van meer functionaliteit zoals playlists en doorkijken op tablet of smartphone.

Overal toegankelijk
De NPO wil voor iedereen waar dan ook in Nederland bereikbaar zijn, ook zonder een abonnement op bijvoorbeeld kabeltelevisie, of internet. Daarom zenden we al bijna 100 jaar uit via de ether, zowel radio als televisie. Gebruikers kunnen op deze manier de kanalen van de NPO overal in Nederland kosteloos ontvangen. Denk aan het kijken naar NPO 1 via een antenne op de camping of het beluisteren van bijvoorbeeld NPO Radio 1 via de FM in de auto.

Om dit mogelijk te maken, geeft de overheid de NPO zendvergunningen. De zendvergunningen voor ethertelevisie verlopen begin 2017. We hebben in 2015 succesvol gepleit voor niet alleen het behoud maar ook de doorontwikkeling van digitale ethertelevisie. Het zorgt –als derde televisieplatform naast kabel en IPTV- voor meer keuze, concurrentie en innovatie in de Nederlandse televisiemarkt.

Het ministerie van Economische Zaken heeft besloten dat de nieuwe zendvergunningen in 2016 worden geveild, ingaan per 2017 en doorlopen tot 2030. HD-uitzendingen via de ether worden daarmee mogelijk. De NPO gaat in 2016 voorbereidingen treffen om in 2017 televisie in HD uit te zenden via de ether. We willen daarnaast de mogelijkheid onderzoeken om ook het terugkijken van programma’s via de ether mogelijk te maken. In de loop van 2016 zal duidelijk worden wie naast de NPO commerciële ethertelevisie gaat aanbieden.

Nieuwe technologie voor de beste kwaliteit
De NPO innoveert continu de manier waarop de programma’s van de publieke omroep bij het publiek gebracht worden of on demand toegankelijk worden gemaakt. Voorbeelden zijn de grootschalige introductie van een nieuw streaming-formaat, waardoor ons aanbod beter op Android tablets en telefoons bekeken kan worden.

Dit geldt ook voor het via een app afspelen van het on demand-aanbod op een groot scherm via Chromecast en Airplay en nieuwe HD-encoding die de beste kwaliteit HD-zenders in Nederland oplevert bij de kabel-, IPTV-, en satelliet-distributeurs. Waar mogelijk verrijken we onze kanalen met interactieve content: op tweede schermen, op tv via HBBtv en op digitale radio via visualisaties en slide shows ter ondersteuning van de programma’s op NPO Radio 1. In samenwerking met de distributeurs Ziggo en KPN zijn nieuwe gebruiksmogelijkheden bij het on demand-kijken geïntroduceerd, zoals ReplayTV en Begin Gemist.

Een belangrijk thema binnen internationale researchprojecten is de verspreiding van HD-kanalen via de digitale ether, via DVB-T2 maar ook de opvolger van 4G/LTE voor mobiele telefoons en de standaardontwikkeling voor HBBtv en toekomstige tv-formaten. In 2016 wordt dit onderzoek voortgezet en bekeken hoe de NPO apps naar de tv-settopboxen kan brengen. Ook zal het experiment met Fragment Gemist worden uitgebreid; de kijker kan hiermee direct teruggaan naar gemiste tv-fragmenten via de online live stream of on demand stream.

Toegankelijk voor iedereen
Teletekst Ondertiteling, in 1980 van start gegaan, vierde vorig jaar zijn 35-jarig jubileum. In het jaar van oprichting werd één programma per dag ondertiteld, vorig jaar werd 50 duizend uur televisie ondertiteld op NPO 1, NPO 2, NPO 3 en op de themakanalen. Meer dan 4,6 miljoen kijkers maken gebruik van de TT888-Ondertiteling. Dat zijn niet alleen doven en slechthorenden maar ook kijkers in een lawaaiige omgeving of die de taal willen leren.

Volgens het Mediabesluit 2008 hoort de NPO minstens 95% van het totale aanbod oorspronkelijk Nederlandstalige tv-producties van ondertiteling te voorzien. Op NPO 1, NPO 2 en NPO 3 kwam dat percentage in 2015 uit op ruim 99%.

Het percentage programma’s op themakanalen voorzien van ondertitels is vorig jaar opnieuw gegroeid en lag op 66,9%, ruim boven het verplichte percentage van 55%. In 2016 wordt ondertiteling ook toegevoegd aan het on demand-aanbod.

Noviteit: DinDinoo de gebarende avatar
Op Werelddovendag 2015 werd tijdens het programma Zandkasteel voor het eerst de geautomatiseerde gebarende avatar Dino getoond op tv. Een noviteit die tot stand kwam in nauwe samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen en TNO. Het technisch zeer uitdagende project wekte grote belangstelling bij de omroepen. Ons streven is om Dino in 2016 met Europese steun bij meer jeugdtitels en meer talen in te gaan zetten.

Gesproken ondertiteling
Ook op het gebied van toegankelijkheidsdiensten zijn er voor het publiek nieuwe services gekomen, zoals ondertiteling van de online streams van NPO 1, NPO 2 en NPO 3. De distributeurs geven gesproken ondertiteling voor blinden en slechtzienden van buitenlandse programma’s door op de hoofdkanalen. In 2016 wordt deze service ook toegevoegd aan het on demand-aanbod.

Virtuele doventolk
De kinderprogrammering wordt sinds 2015 ondertiteld om ook jeugdige doven en slechthorenden van de programma’s te laten genieten. Speciale aandacht werd besteed aan jonge doven en slechthorende kinderen die nog niet kunnen lezen. Enkele programma’s werden voorzien van een doventolk en bij het programma Het Zandkasteel is geëxperimenteerd met een virtuele doventolk; een automatisch gegenereerde avatar die gebaren maakt. Deze avatar zal verder worden ontwikkeld in een Europees project.

De NPO heeft ook een pilot uitgevoerd met audiodescriptie, waarbij scènes – waarin geen spraak is – voor blinden en slechtzienden worden beschreven. De serie Tessa (BNN) en alle Telefilms (Nederlandse speelfilms speciaal gemaakt voor de NPO) zijn op deze manier voorzien van audiodescriptie die via een app gevolgd kon worden. In 2016 zal de automatisering van ondertiteling verder worden doorgezet. Een voorbeeld daarvan is de mogelijkheid om deels automatisch live te ondertitelen met behulp van spraakherkenning.

Uitwijkvoorziening in gebruik genomen
Als bij een calamiteit het hoofd-uitzendsysteem uitvalt, was er tot voor kort geen alternatief voorhanden; het scherm ging op zwart. Daarom is de Uitwijkvoorziening ingericht. Een noodvoorziening die de tv-uitzendingen van NPO 1, NPO 2 en NPO 3 bij uitval van het hoofduitzendsysteem direct kan overnemen, eventueel voor langere tijd.

Sinds halverwege 2015 is deze nieuwe voorziening operationeel. Omroepen, mediabedrijven, de Ster en producties op locatie kunnen rechtstreeks programma’s aan de Uitwijkvoorziening aanleveren, via glasvezelverbindingen, satelliet of door middel van mobiele opslagmedia. Radioprogramma’s kunnen via de Uitwijkvoorziening worden doorgezet naar de kabel en etherzenders.

Het noodsysteem is in 2015 enkele malen ingezet vanwege technische problemen of groot onderhoud aan het hoofdsysteem. In 2016 zullen extra diensten worden toegevoegd, waaronder Teletekst, en worden er bij de Uitwijkvoorziening extra faciliteiten in gebruik genomen. De noodvoorziening, volledig selfsupporting, bevindt zich op geruime afstand van het Mediapark en is aangesloten op een onafhankelijk noodstroomsysteem.