24. FunX awards - FunX

Radio:
vernieuwen,
opleiden,
kiezen

Radio: vernieuwen, opleiden, kiezen

Relevantie binnen digitale wereld

Vanzelfsprekend is het van groot belang om radio relevant te houden in een medialandschap dat in hoog tempo digitaliseert. Publieke radio met kwalitatieve programmering en presentatie moderniseert naar een medium dat radio, internet, video, sociale media en evenementen omvat. Gericht op een sterkere binding met de luisteraar en toegankelijk voor jongere doelgroepen.

Gerard Ekdom
Kiezen
Tegen deze achtergrond heeft de NPO vorig jaar besloten om NPO Radio 6 om te vormen van een volledig hoofdzender naar een themakanaal onder NPO Radio 2 met gepresenteerde programma’s in de avonduren. Ook zijn er diverse thematische subzenders komen te vervallen. De vrijgekomen middelen komen ten goede aan het verder ontwikkelen van de overige zenders.

Succesvolle presentatoren en dj’s
Bij radio is er een grote relatie tussen de zenderwaardering en de kwaliteit en het succes van presentatoren of dj’s. De verbondenheid van luisteraars met presentatoren en dj’s heeft direct invloed op een zender als geheel. Daarom hecht de NPO veel waarde aan een hoogwaardige radio-opleiding en investeert daarin, breed over de diverse zenders maar ook gericht op het verder opleiden van al ervaren presentatoren.

Doorstroom vergroot
Na de overstap in 2015 van Coen en Sander van NPO 3FM naar een commerciële zender, heeft het nieuwe talent Frank van der Lende de middagprogrammering op primetime overgenomen. De inbedding van nieuw talent binnen NPO 3FM werd vergroot met de doorstroom van presentatoren naar NPO Radio 2. In 2015 stapten Gerard Ekdom en Rob Stenders over van NPO 3FM naar NPO Radio 2. NPO Radio 2 heeft een vergaande vernieuwing, verfrissing en verdieping ondergaan. Deze zender volgt de polsslag van de samenleving voor de primaire doelgroep 35-55 jaar.

Negen glazen huizen
Trots zijn wij dat een vernieuwend, maatschappelijk relevant evenement als NPO 3FM Serious Request in steeds meer landen in Europa navolging krijgt; de teller staat op negen landen met een Glazen Huis. De NPO heeft de internationale uitbouw geïnitieerd om kennis en kunde rond dit format over te dragen aan collega-omroepen. Ook voor het format van de NPO Radio 2 Top 2000 bestaat internationale belangstelling.

tinekedenooij28omroepmaxhighres klein

Digitale radio versneld ingevoerd
De NPO heeft vorig jaar gekozen voor een versnelde uitvoering van de derde fase van zijn landelijk dekkend DAB+-netwerk voor digitale radio (Digital Audio Broadcasting), opvolger van FM. Daarmee kan het publiek eerder profiteren van een sterker zendernetwerk en een betere ontvangst. De stap naar verdere digitalisering betekent ook de afschakeling van de verouderde en energieverslindende AM middengolf. NPO Radio 5, dat vanwege het ontbreken van een landelijk FM-net nog van deze techniek gebruik maakte, is vanaf 2015 te ontvangen via DAB+.

In 2016 zullen de laatste DAB+-zenders in gebruik worden genomen, zodat heel Nederland een sterk digitaal radiosignaal geboden kan worden. Ook heeft de NPO het plan om het aantal radiostations uit te breiden tot 14. Naast NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 4, NPO Radio 5 en NPO FunX zijn dat NPO Soul & Jazz, NPO 3FM Alternative, NPO 3FM KX Radio, NPO SterrenNL, NPO FunX Slow Jamz, NPO FunX Dance, NPO Radio Nieuws & Evenementen, NPO Radio 4 Eigentijdse Concerten.

Online, interactief, verbindend
Online activiteiten versterken de binding met ons publiek. Via de websites van NPO 3FM of de gezamenlijke site van NPO 2 en NPO Radio 4 rond de Boekenweek versterken wij de binding met ons publiek en bieden wij aanvullend aanbod voor verschillende doelgroepen.

Fans van NPO FunX
Sociale media worden steeds belangrijker om de vindbaarheid en de aantrekkelijkheid van ons aanbod te vergroten. Zo heeft de website van NPO FunX – een zender zonder landelijke FM-frequentie – in het afgelopen jaar een enorme groei doorgemaakt door de inzet van sociale media. In vergelijking met 2014 is het aantal unieke browsers dat deze website in een maand bezoekt gestegen van gemiddeld 570 duizend naar 840 duizend; het aantal fans van NPO FunX op Facebook steeg met een kwart.

NPO 3FM: social radio
Voor NPO 3FM was het een jaar vol vernieuwing en social radio. Bij de online strategie van NPO 3FM ligt de focus in de eerste plaats op interactie met de doelgroep. Zo heeft NPO 3FM festivalverslaggeving naar een hoger niveau getild, door middel van de festivaldagboek-app. Een nieuw platform van NPO 3FM waarop festivalgangers hun bezochte festivalconcerten en alle daarbij horende NPO-content konden terugvinden. En in het voorjaar, tijdens de eindexamenperiode, werd de eerste Instagram Q&A een feit. Leraren beantwoordden vragen die binnenkwamen via @npo3fm.

In december had NPO 3FM een primeur op het gebied van sociale media; 3FM Serious Request was de eerste actie in Europa waarvoor doneren via Twitter mogelijk werd. 3FM Serious Request zorgde voor ruim 11 miljoen Facebook-impressies en een zeer hoge mate van betrokkenheid met ruim 1,3 miljoen likes, shares, comments.

NPO Radio 2 Top 2000
De zeventiende editie van de NPO Radio 2 Top 2000 was een groot succes. Met een recordaantal jonge luisteraars (tussen de 10 en 34 jaar) bewees de NPO Radio 2 Top 2000 dat het evenement generaties verbindt; jong en oud volgt massaal het evenement via tv, radio en online. Vooral radio en online zagen een toename in gebruik. 8,1 miljoen mensen hebben naar de lijst der lijsten geluisterd. Dat is bijna een miljoen meer dan in 2014.

De website van NPO Radio 2 is in die periode 1,7 miljoen keer bezocht, bijna een kwart meer dan in 2014. Op televisie waren onder andere de Top 2000 Quiz, Top 2000 a gogo en het nieuwe concert Helden van de Top 2000 (NTR) op NPO 3 te zien. Via NPO Cultura konden de mensen thuis een live-registratie van het Top 2000 Café volgen. In totaal keken 5,9 miljoen mensen naar de tv-uitzendingen. Dat is iets minder dan in 2014 (6,4 miljoen kijkers).